programma 4:
Bohemen
een muzikale reis langs de Moldau
Bohemen was eeuwenlang een van de culturele, politieke en religieuze middelpunten van Europa,
een regio die gekenmerkt was door schoonheid en vernieuwing maar ook door tegenstellingen en conflicten.
Het Amsterdam Wind Quintet heeft voor dit programma Boheemse muziek geselecteerd
die net zo veelzijdig is als de bewoners van Bohemen. Er komt muziek aan bod van o.a. Reicha,
een van de eerste componisten die blaaskwintetten schreef en Smetana,
die door zijn symfonisch gedicht ‘Die Moldau’ de bijnaam ‘vader van de tsjechische muziek’ kreeg.
B. Smetana (1824-1884): Die Moldau uit Má vlast
J. D. Zelenka (1679-1745): Sonate nr.2 in g-klein voor fluit, hobo en fagot
C. Stamitz (1745-1801): Kwartet op.8,2 voor fluit, klarinet, hoorn en fagot
A. L. Dvořák (1841-1904): Song to the Moon uit Rusalka
-pauze-
G. Mahler (1860-1911): 3 liederen uit Des Knaben Wunderhorn
A. Reicha (1770-1836): Kwintet in D op.91,3
een muzikale reis langs de Moldau
Bohemen was eeuwenlang een van de culturele, politieke en religieuze middelpunten van Europa,
een regio die gekenmerkt was door schoonheid en vernieuwing maar ook door tegenstellingen en conflicten.
Het Amsterdam Wind Quintet heeft voor dit programma Boheemse muziek geselecteerd
die net zo veelzijdig is als de bewoners van Bohemen. Er komt muziek aan bod van o.a. Reicha,
een van de eerste componisten die blaaskwintetten schreef en Smetana,
die door zijn symfonisch gedicht ‘Die Moldau’ de bijnaam ‘vader van de tsjechische muziek’ kreeg.
B. Smetana (1824-1884): Die Moldau uit Má vlast
J. D. Zelenka (1679-1745): Sonate nr.2 in g-klein voor fluit, hobo en fagot
C. Stamitz (1745-1801): Kwartet op.8,2 voor fluit, klarinet, hoorn en fagot
A. L. Dvořák (1841-1904): Song to the Moon uit Rusalka
-pauze-
G. Mahler (1860-1911): 3 liederen uit Des Knaben Wunderhorn
A. Reicha (1770-1836): Kwintet in D op.91,3